Film 365 dní je zasazen do prostřední letní Sicílie. Úspěšná hotelová manažerka Laura (Anna Maria Sieklucka) žije s manželem, který zanedbává její potřeby a večery tráví prací u počítače.

Laura v nenaplněném vztahu přežívá, ale přitom touží po lásce, vášni a zájmu partnera. Její život nabere nečekané obrátky během dovolené na Sicílii. Spatří ji mladý italský gangster Massimo Torricelli (Michelle Morrone) a na první pohled se do ní zamiluje. Rozhodne se ji získat a unáší Lauru do své luxusní vily. Oznámí jí, že ji bude držet ve své vile po dobu 365 dní, aby se do něj zamilovala.

Pokud se do něj ve vymezeném časovém limitu nezamiluje, nechá ji odejít.

Je rozhodnut ji k ničemu nenutit a nechat věcem volný průběh. Laura se zamiluje mnohem dříve než za 365 dní a společně s Massimem se ponořují do romantické lásky a vášnivých sexuálních prožitků, které mladé ženě tolik chyběly.

Výběr herců

Pro Annu Mariu Sieklucku je postava Laury první velkou filmovou rolí. Po přečtení scénáře se zpočátku zdráhala roli přijmout, ale rozhodla se, že je to pro ni výzva. Herečka v úvodní části filmu nepůsobí jako prototyp sexbomby. Decentní zjev je ještě podpořen rolí manažerky. Až v průběhu filmu se začne odhalovat Lauřina skrytá stránka.

Z usedlé zanedbávané manželky a strohé manažerky se pozvolna mění ve vášnivou milenku.

Této proměny se Anna Maria Sieklucka zhostila velmi věrohodně. Představitel hlavní mužské role Michele Morrone je rodilý Ital, jak si scénář vyžaduje. Ztvárnit jeho úlohu však bylo poměrně obtížné. Postava Massima je jasně dána zažitými představami o italském gangsterovi, které místy sklouzávají až do klišé. Očekává se vysoký, štíhlý, tmavovlasý muž ostře řezaných rysů, s uhrančivým pohledem a podmanivým úsměvem.

V mezích této šablony již hlavnímu představiteli nezbývá mnoho manévrovacího prostoru, jak projevit herecké umění a kouzlo osobnosti. Morrone však netěžil pouze z atraktivního vzhledu, ale projevil i herecké nadání. Zatímco postava hlavní mužské role je předem daná a v průběhu filmu značně neměnná, ženská hrdinka dostává mnohem více prostoru nechat svou postavu projít vývojem.

Prostředí a hudba

Děj filmu je zasazen na Sicílii, kde se přítomnost gangstera přímo nabízí. Film hodně používá osvědčené motivy, místy dost sklouzává ke klišé. Azurově modrá voda, jachty, vily zámožných majitelů, průhledy do sicilské krajiny, a hlavně krásné ženy a mužné typy s poodhalenými těly.

Na druhou stranu nutno přiznat, že tyto motivy jsou sázkou na jistotu a ve spojení se scénářem prostě fungují.

Je to taková prověřená podívaná, která nepřináší nic nového, ale ani ničím neuráží. Divák přesně ví, na čem je, a jaké emoce se od něj očekávají. Rozhodne-li se příliš nepřemýšlet a nechat scenérie plynout, odměnou mu bude dávka záběrů přesně cílených na emoce. I klišé může fungovat, když se s ním pracuje cíleně a s rozvahou.

Film je podbarven emočně nabitou hudbou, která umocňuje celkový smyslný prožitek a hru na city. Použité skladby plní účel filmové hudby, nederou se do popředí, ale vhodně doplňují děj a prostředí odehrávající se před diváky.

Trailer ke shlédnutí

Erotické scény

Film je prezentován jako polský erotický film, je však obohacen o značnou dávku romantiky. Kromě technicky pojatých sexuálních scén je kladen důraz i na emoce hlavních postav, postupné budování jejich milostného vztahu, který vyžaduje čas, jak je patrné již z názvu filmu. V momentě, kdy hlavní postavy získají vzájemnou důvěru a zalíbení, probouzí se před nimi svět erotické vášně.

Bohužel erotické scény byly asi největší slabinou celého filmu.

Dlouhé záběry na odhalená těla, na pár provozující pohlavní styk, asi měly za cíl zvýšit sexuální napětí diváka, ve finále však působily místy až nudně. Inspirací, kterou od erotického filmu divák tak nějak očekává, může být snad jen detailní propracování vzájemných doteků a uchvácení z krásy nahého těla. To je však na erotický film zoufale málo.

Jistým zpestřením bylo občasné zařazení BDSM scén, ale nějak postrádalo logiku. Scéna, kdy je Laura připoutána k posteli a sleduje Massima při orálním sexu s jinou ženou, působí cize, jako průstřih z nějakého jiného filmu.

Většina scén je také pojata velmi decentně, kdy intimní partie jsou zakryty tělem druhého z partnerů, takže vlastně není skoro nic vidět a divák se musí domýšlet podle naznačovaných pohybů a dýchání hlavních představitelů. Těžko říct, zda to byl záměr autora, nebo vliv silně katolického Polska.

Hodnocení

Film 365 dní je oddechovka používající osvědčené prvky na vyvolání patřičných emocí. Než erotický film se však spíše řadí do kategorie červené knihovny. Žena zanedbávaná manželem se zamiluje do drsného gangstera, který zaplní touhy v jejím životě. Nenáročný divák si přijde na své ohledně řádné porce romantiky.

Z hlediska inspirace po erotické stránce není film ničím nový, objevný a bohužel ani zajímavý.

Sexuální scény jsou často nudné, místy nadbytečné a nezapadající do děje. Autoři se snažili do filmu nacpat všechno, od romantiky, přes erotiku až po drsné gangsterské scény a ohromující nečekaný závěr. V případě tohoto filmu však platí osvědčené rčení „méně znamená více“. Délka filmu je brutální a absolutně neodpovídá kvalitě děje.

Na druhou stranu díky výběru hlavních postav, krásným záběrům krajiny a příjemné hudbě nelze film zcela zavrhnout. Pokud se jej rozhodnete zhlédnout třeba při žehlení, svůj účel splní. Nemusíte se pořádně soustředit, můžete odcházet a pořád budete vědět, co se děje.