Pianistka: Erotické a psychologické drama, které vzniklo ze spolupráce Francie a Rakouska (2001), podle předlohy Elfride Jelinek

Výrazné filmové role

• Zvažoval, zda se do natáčení pustí a od prvního okamžiku věděl, že roli musí ztvárnit Isabelle Huppert. Kdyby nabízenou roli odmítla, snímek by nenatočil. Podle množství prestižních ocenění, které film i herci získali, měl při výběru obsazení určitě šťastnou ruku. Isabelle roli přijala bez zaváhání, protože přesně takové složité psychologické role, jakou bezesporu je i role profesorky hudby, jsou jejími preferovanými a za jejich ztvárnění sklízí uznání od odborníků i filmových nadšenců po celém světě.
  • Si odnesla ocenění za nejlepší vedlejší hereckou roli.
  • Ocenění.

Krátce o filmu

Mrazivě vášnivý příběh o učitelce klavíru Erice Kohutové, která je navzdory svému věku po třicítce, citově i sexuálně nezralá a pod silným vlivem své panovačné matky. Erika marně hledá spásu v sadomasochistickém vztahu, kdy si za partnera vybrala mladšího muže, který sice chce pochopit její chování, ale je hodně zděšený z toho, jak je žena neschopná prožít tak běžné lidské emoce jako je láska a potěšení z ní.

Erika je ve skutečnosti hodná a poslušná dcera a na první pohled to vypadá, že žije pro svoji práci a pro svou matku. Jenže mezi ženami není obyčejný vztah matky a dcery, ale o prapodivný vztah lásky a nenávisti a tímto nezdravým vztahem se ženy sžírají a týrají. Sobecká a despotická matka svou dceru ovládá a potlačuje v ní naprosto přirozené pocity mladé ženy. Erika je naprosto neschopná mít jakýkoliv normální vztah.

Hodnocení: CSFD.cz – 73 %

A právě matka je jediná, která určuje pravidla ve společné domácnosti i ve vztazích své dcery a nedovolí ji dělat prakticky nic, než se věnovat své hudební kariéře.

Erika tak nedostala žádnou možnost citově vyzrát jako žena a není schopná navázat zdravý vztah, navštěvuje peep show a sleduje cizí lidi při sexu v touze najít stopu vzrušení. Jenže si jen potvrzuje, že ji sex v této podobě vůbec nic neříká a začíná se sebepoškozovat žiletkou v touze cítit alespoň bolest.

Během výuky se seznámila se studentem, který se do ní zamiluje a ona se mu svěří své sadomasochistické fantazie a požadavky, co od něj chce.

VIDEO trailer:

O autorce knižní předlohy

Snímek, který zpracovává jedno z témat, které je stále pro většinu lidí tabu, není jen zajímavým a velice profesionálně zpracovaným projektem s erotickým nábojem, ale jde o zpověď Elfride Jelinek, autorky předlohy, která sama prožila morbidně symbiotický vztah s matkou. Jde o strhující pohled na ženu a její naprosto chladný přístup k sexualitě a k citům, který spisovatelka dokázala popsat až krutým a zvráceným způsobem.

Spisovatelka byla od dětství matkou tlačená do hry na klavír, ale na rozdíl od své knižní hrdinky se dokázala alespoň v tomto vzepřít a začala se věnovat psaní a přestat tak plnit pouze očekávání své matky. S matkou byla ale nadále pevně svázaná a žila s ní v jedné domácnosti až do její smrti.

Elfride Jelinek se narodila v roce 1946 v Rakousku a je jednou z nejznámějších a nejkontroverznějších autorek tvořících v němčině. Její práce zahrnují četné romány a hry se sociální tématikou. Několik jejich děl se stalo předlohou pro filmové zpracování.

Elfride Jelinek získala v roce 2004 Nobelovu cenu za literaturu.

Reakce diváků

Diváci odcházeli z kina s mnoha otázkami, které jim tento temný příběh nadělil. Isabelle Huppert je všeobecné velice uznávanou herečkou, která má schopnost dát svým rolím vše. Tak tomu bylo i v tomto případě, kdy se dokázala naprosto věrohodně proměnit v ženu, která neumí přijmout lásku a dobro a raději si volí cestu bolesti, ponižování a trestání se.

Drsné svědectví ze života podivínské muzikantky se určitě nebude líbit každému a hodně diváků nevydrží u filmu až do konce. Záleží na osobním přístupu, co si z filmu každý odnese. Bolest, lítost, zlost, pohoršení, znechucení, překvapení, nový pohled na sexualitu, …