Praha a Brno – dějiště festivalu svůdného a vtipného tance… ROZHOVOR

Bohemian Burlesque festival Letošní říjen je bohatý na zajímavé události. Jednou z nich se stane i přehlídka umění zvaného „burlesque“, o němž jsme si povídali v předchozích rozhovorech. Půjde o celonárodní počin s mezinárodní účastí uváděný jako Bohemian Burlesque Festival, jehož ředitelku a zároveň jednu z účinkujících Lucii Čihánkovou alias Angelicu G. L’Amour, vysokoškolsky vzdělanou rodačkou z Brna, nyní spíše světoběžnici, jsem požádal, aby nás seznámila s detaily.

Kdy a kde se pořádá Bohemian Burlesque Festival?

Letošní, tedy druhý ročník se koná poslední víkend v říjnu. Ve čtvrtek 26. října se vracíme do Brna do Kabinetu múz, kde máme hodně fanoušků, protože jsme byli první, kdo do jihomoravské metropole burlesku přivezl. V pátek 27. října se představíme v Praze, a sice v překrásném barokním sále Boccaccio v Grand Hotelu Bohemia. Sobota 28. října bude ve dne patřit Bohemian Marketu s prodejem retro oblečení a doplňků s bohatým doprovodným programem včetně patnácti burlesque a kabaretních vystoupení a paralelních workshopů. Večer se bude konat závěrečná gala show, kde z deseti soutěžících naše hvězdná porota vybere novou Královnu Bohémů/ Bohemian Queen pro rok 2017. Obě sobotní akce se budou pořádat v populárním klubu Lávka – u Karlova mostu, v samém srdci Prahy, který je pro letošek naším novým prostorem. V neděli pořádáme ještě další workshopy přístupné široké veřejnosti a také soukromé akce při příležitosti rozloučení s našimi vystupujícími.

Prozradila jste, že se koná již druhý ročník. Jaká je historie vzniku akce?

Festival jsem založila loni, skládal se ze čtyř veřejných eventů s účastí více než pětačtyřiceti vystupujících z celého světa, mezi nimiž dominovala legendární Dirty Martini, která spolu s Ditou von Teese a dalšími stála v čele revivalu burlesky v devadesátých letech. Stále jsme největší burlesque akcí v České republice, nyní se můžete těšit na účinkující z třinácti zemí…

Před sedmi lety jsem se začala zajímat o burlesku na Novém Zélandu. Navštívila jsem různé festivaly a show po světě, první byl v Londýně. Nejdříve jako divák v publiku, později jako umělkyně. Už tehdy jsem si říkala, že by bylo fajn podpořit tenhle druh umění i v České republice akcí podobného rázu se silnou mezinárodní účastí. V tomhle duchu jsem proto založila v roce 2013 produkční společnost Bohemian Burlesque. Prvním eventem, který jsem produkovala, se stala dvojakce Kabaret BurLesk Brno a Praha se čtyřmi zahraničními hosty, což byla do té doby největší a jediná mezinárodní burlesque show v Česku, a vůbec první v Brně. Cílem mého snažení je propojit místní scénu se světovou, dát příležitost místním tanečnicím učit se od světové špičky a inspirovat co nejvíce místních dam, ale i pánů z publika, aby burlesku poznali a vyzkoušeli…

Protože nikdy (kromě zmíněných dvojakcí Brno – Praha) neopakujeme stejnou show, každá další je originál, vychováváme publikum a zvykáme je na velmi různé podoby burlesky a kabaretu. Pokaždé jim ukážeme jiný typ hostujících vystupujících, a sice od klasické burlesky po velmi neo čísla, fetish, boylesque (mužská burleska) a podobně. Na našich show vždy uvidíme něco zcela jiného než minule. A o festivalu to platí dvojnásob, protože kromě hostů zpravidla každý umělec představuje jen jedno číslo. Bude se jednat asi o čtrnáct výstupů každý večer, vždy zcela jiných a od jiných performerů. Pro vystupující a ostatní zúčastněné je navíc festival nedocenitelnou studnicí kontaktů, zdrojem nových přátelství a výměny inspirace, událost neuvěřitelně nabíjející novou motivací a znovu zažehnutou vášní pro věc.

Amber Topaz z Anglie, loňská Bohemian Queen po svém vítězném výstupu (foto Agience Photography)

Amber Topaz z Anglie, loňská Bohemian Queen po svém vítězném výstupu (foto Agience Photography)

Kdo všechno bude vystupovat?

Našimi hlavními hosty jsou letos: Vicky Butterfly z Anglie, jež vyhrála minulý rok titul „Nejoslnivější vystoupení“ na prestižní soutěži Burlesque Hall of Fame Weekender (BHOF) v Las Vegas a je jednou z nejpřednějších a nejžádanějších performerek ve své zemi. Na téže soutěži, která je považována za Oskary burlesky před čtyřmi lety, zvítězil v mužské kategorii „King of Boylesque“ i náš druhý hlavní host Ray Gunn z USA, který dříve získal i titul v kategorii „Nejlepší skupina“ s tělesem Stage Door Johnies. Ze stejné země dále přivážíme zpívající burlesku, populární Lolu van Ellu, která produkuje již osmým rokem jeden z nejváženějších festivalů ve Spojených státech zvaný Show Me Burlesque Festival. Abychom ještě více u nás propagovali takzvanou „boylesque“, tedy mužskou burlesku, pozvali jsme i Krále boylesky z roku 2016 Hardena Reddyho, který se po mnoha letech života v Kalifornii vrátil do rodného Mnichova. Dáváme si záležet na účasti co nejvíce evropských hostů, proto velkou berlínskou scénu zastoupí stylová travestie performerka Sheila Wolf a z Británie naše loňská královna, multitalentovaná Amber Topaz, která se v pátek představí v roli moderátorky. Protože chceme, aby se o historii burlesky publikum i vystupující dověděli více, je nám ctí, že letos přivezeme i legendu burlesky z osmdesátých let Miss Botero z Francie, která stále vystupuje a její vystoupení jsou velmi kreativní. Bude s námi sdílet své zkušenosti z dávnější minulosti a z období revivalu burlesky, kterému ve své vlasti napomáhala.

Ray Gunn – představitel mužské burlesky – boylesque (foto Kaylin Idora)

Ray Gunn – představitel mužské burlesky – boylesque (foto Kaylin Idora)

Prozradila jste, že umění burlesky jste objevila na Novém Zélandu. Proč zrovna tam?

Žila jsem tam osm let a stále tamní scénu považuji za svoji domovskou a musím přiznat, že je daleko více komunitní a přející než v Česku. Na to jak je to malá země, je tam spousta vystupujících, mnoho akcí a velká pinup komunita fanoušků retro životního stylu a oblékání. Co se týče samotného tance, měla jsem to trochu ulehčené tím, že jsem prošla rozsáhlou taneční průpravou v minulosti. Vyzkoušela jsem si celou řadu stylů od baletu, standardu a latiny, přes disco dance po flamenko, konče břišním tancem. Také jsem řadu let tančila jako gogo tanečnice, proto jsem byla na publikum zvyklá a tahle taneční forma mě naučila skvěle improvizovat. Dodnes ze svých tanečních zkušeností čerpám a inspiruji se jimi.

Vystupujete pod přezdívkou Angelica G. L’Amour. Jak jste k ní přišla?

Z důvodu určité anonymity. Roli sehrává i jedinečnost charakteru nebo určité persony, kterou se snažíte vytvořit. Máte možnost pojmenovat, co je podstatou vašeho uměleckého stylu. Většina umělců si ji vybírá dlouho a důkladně, navíc je skvělé, když obsahuje nějakou slovní hříčku. Jiní ji mohou získat náhodně – od jiných. To se také stává…

Jméno Angelica jsem si zvolila, protože se mi vždycky líbilo, zřejmě i kvůli známému historickému seriálu o Markýze andělů, který jsem milovala. Také se to váže ke slovu anděl, protože mám mnoho éterických čísel a jedno andělské a dlouho používám slogan: „Anděl s ďáblem v těle nebo naopak. Záleží na tom, co vám chci ukázat dříve.“ Používám ho v anglické výslovnosti, což je schválně v kontrastu s francouzským příjmením L‘Amour. Tedy slovem ´láska´ v překladu. Zkratka G. uprostřed znamená Gigi. Vždycky mi imponovala idea mít více křestních jmen a mrzí mě, že to není obvyklé v českém prostředí, takže takto jsem ho získala. Dohromady to tvoří právě slovní hříčku, dá se to přečíst jako Glamour, tedy Noblesa nebo Honosnost, což jsou atributy, které jsou základem mého uměleckého stylu. Ale vždy jsou interpretace různé. Jeden anglický konferenciér mě velmi pobavil, když se mě ptal na vyslovení jména. Zda moje G. značí G spot, tedy G bod:) Uvažuji, že to někdy použiji, bude-li k tomu vhodné provokativní číslo.

Záběr z předchozího ročníku – sál Boccaccio Grand Hotelu Bohemia v Praze (foto Jan Nožička)

Záběr z předchozího ročníku – sál Boccaccio Grand Hotelu Bohemia v Praze (foto Jan Nožička)

Na festivalu také vystoupíte. Kde vás osobně budeme vídat poté?

Před dvěma měsíci jsem se vrátila ze svého třetího a dosud největšího amerického turné, což byla opět velká inspirace. Pokud jsem zrovna nevystupovala, navštěvovala jsem dennodenně podniky s burleskou nebo jsem viděla vystoupení kolegyň po mém výstupu. Během pěti týdnů jsem zhlédla až 250 živých představení, což dá člověku velký náhled. To je můj zlatý standard každý rok. Po festivalu a začátkem příštího roku plánuji několik dalších turné po Evropě a zpět na Nový Zéland a do Austrálie. V uplynulém roce jsem se soustředila na produkování, ale mám v jednání spoustu nových příležitostí v Evropě i v ČR – v novém roce chci tyto dvě role více vybalancovat.

I já jsem měl tu čest vidět spoustu zajímavých a nápaditých čísel. Jaká jsou ta vaše? Kde berete inspiraci?

Nabízím deset různých vystoupení, šest z nich jsou aktivní čísla, která častěji představuji, někdy i různě modernizuji a obnovuji. Za nejslavnější číslo, s nímž jsem procestovala celý svět, pokládám „Mucha Goddess“. Svrchní kostým je kopií šatů jednoho z Muchových obrazů a je zdobený secesními ornamenty z cínu odlitých na míru a vyšíváním vykládaném kamínky. Za tohle číslo jsem na posledním turné získala cenu za nejlepší kostým, a to na burlesque festivalu v Oklahoma City. K tomuto číslu mě kromě Muchových obrazů, které miluji, inspiroval český seriál Náhrdelník a hudba z něj je součástí vystoupení. Další oblíbené číslo je Comandante inspirované flamenkem. Hudba, již používám, je rychlou verzí nesmírně populární latinskoamerické balady Para Siempre, která oslavuje Che Guevaru. Tento slavný song má tisíce verzí, tuhle verzi jsem objevila na party mojí italské kamarádky, tančili jsme na ni tenkrát celý večer pořád dokola. Někdy je to hudba, která je prvním impulsem k vystoupení, pak dáváte dohromady ostatní elementy, kostým, choreografii a koncept. Někdy ale začnu konceptem a potom hledám vhodnou hudbu…

Jedno z posledních vystoupení zvané Hallelujah nebo také Modrý Anděl je mojí specifickou verzí tradičního tance s vějíři. Pro roli anděla jsem vytvořila křídla ze sedmnácti metrů pštrosího boa připevněného na rukavice. Je to velmi romantické číslo umocněné led světly, ideální na vánoční akce. V té písní je celá řada biblických referencí, ale já jsem zapřísáhlý ateista; pro mě je hlavně o lásce. Z humornějších čísel mám i velký vánoční stromeček, program se jmenuje Tannenbaum nebo číslo Sexbomb, parodie na genderové stereotypy a muže posedlé posilovnou a kulturistikou. Tady jsem se inspirovala jedním krasobruslařským programem. Krasobruslení, které jsem dříve hodně sledovala, je mi stále impulsem. Letos na Prague Fetish Weekendu bude mít obnovenou premiéru i jeden z mých fetish výstupů. V příštím roce plánuji dva nové programy, nechte se překvapit.

Angelica G. L’Amour (foto Miss T Pinups)

Angelica G. L’Amour (foto Miss T Pinups)

Kde připravujete kostýmy?

Jsou z různých zdrojů, většinou jsem je poskládala od nejméně dvou lidí a sama si je zdobím kamínky. Korzety jsou nejlepší většinou na míru, ale mám dobré zkušenosti i s některými firmami, co korzety prodávají hotové. Musí to být ovšem opravdový korzet s ocelovými kosticemi, levné plastové z Číny moc parády neudělají ani pro začátečnice. Je možno si nechat přímo udělat celý model na míru od lidí, kteří se na tento druh oděvu specializují a vyrobí ho celý od pasties (ozdobné přelepky na bradavky) po korzet, který je konstrukčně nejnáročnější až po kalhotky a komplikované zdobení kamínky. Je to záležitost velmi nákladná, velké burlesque modely se pohybují v rozmezí 1000 až 6000 dolarů. Další problém je, že některé tyto kostymérky mají čekací dobu i více než rok nebo dva. Takový kompletní model mám v plánu hned dvakrát na příští rok, snad se vejdu:) Z českých návrhářek určitě doporučuji Riwuu Neronu. Velmi obdivuji tanečnice, které jsou schopné vyrábět veškeré modely samy. V burlesce téměř každý opráší a vyzkouší, jak moc je schopen i tuto část vystoupení zvládnout svépomocí. Někdy objevíte své skryté talenty.

Kostým na Mucha Goddess je korzet na míru od novozélandské návrhářky Asphixia Couture, tím to začalo. Šaty mi skvěle ušila jedna švadlena z Brna, korálky vyšité ornamenty s portréty jsou na míru od mojí dvorní šperkařky Adrianet a cínové ornamenty jsou od paní, kterou jsem našla na Fler.cz. Další kameny a zdobení jsou z různých zdrojů a neustále je obnovuji a přidávám. Na první tour v Americe jsem ve vlaku po dva dny lepila kameny do tvarů výšivky na šatech a rukavicích. Poslední upgrade je zcela nová celokamínkovaná podprsenka, skutečně oslňující záře 3500 kusů po jednom lepených Preciosa kamenů. První verze kostýmu zabrala skoro rok. Nyní dodělávám k vystoupení i rekvizitu… Další model, tedy ten andělský, je celý od umělecké krejčí Amy Howat opět ze Zélandu, prezentuje se pod značkou Northwic. Celý jsem ho opět zdobila sama. Šlo o skutečně inženýrskou práci z důvodu led světel, které jsou jeho součástí. Konstruovali jsme metodou pokus omyl a mimo Amy jsem měla ještě elektrikářského odborníka, který měl svítící kostýmy jako koníčka. Stále ještě technické aspekty vylaďuji a měním.

Vicky Butterfly (foto Ayesha Hussain)

Vicky Butterfly (foto Ayesha Hussain)

Zajišťujete i kurzy tance burlesky. Kdy a kde by se měly konat a jak je možno se přihlásit?

Ano, s kurzy jsme začala loni pod značkou Bohemian School of Burlesque, abych mohla předat své zkušenosti a znalosti a pomoci vychovat nové talenty, kterým pak ráda dám příležitost účinkovat na mých programech a budu jim dále radit, jak si budovat svoje portfolio vystoupení. Do kurzu je možno se přihlásit i jen pro zábavu bez performerských ambicí a hravým způsobem rozvíjet ženskost, koketnost a zvýšit sebevědomí.

Hned po festivalu v týdnu od 30. října do 5. listopadu budu zahajovat hned tři typy kurzů. První bude začátečnický v Praze, vhodný pro kohokoliv i bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s jiným tancem nebo burleskou, pro zájemce, kteří ji chtějí objevit a užít si zábavnou hodinu a půl neobvyklého fitness pro tělo i duši. Pro ty, kteří ví, že je burleska láká více, nějakou taneční průpravu nebo i burlesque lekce již absolvovali, bude v Praze i pokročilý kurz, kde se budeme věnovat rozvoji tanečního stylu, tvorbě čísel a charakteru při vystoupení, choreografickým technikám, konstrukci kostýmu a vyladění stylu, jenž ke kompletnímu vyjádření na pódiu neodmyslitelně patří. Poslední kurz bude smíšené úrovně podle potřeby účastníků a bude se konat v mém rodném Brně, kde máme několik performerek, které si kurz ode mne přímo vyžádaly.

Jednotlivý kurz je koncipován jako šestitýdenní v délce 90 minut na jednu lekci, tedy celkem 9 hodin. Cenově se pohybuje od 2700 do 3300 korun podle způsobu platby. Stačí sledovat facebookové stránky Bohemian Burlesque Festival a zapsat se k odběru novinek emailem na webových stránkách festivalu. Tam je možno dozvědět se více. Do té doby se nabízí možnost přiučit se burlesce i na různých workshopech, které povedou naši hosté v rámci festivalu.

Děkuji za milé povídání a přeji co nejméně organizačního „šumu“ během konání festivalu a úspěšnou sezónu kurzů.

Krest
Krest
Na poněkud chouloustivé téma jsem začal psát v devadesátých letech, a nebylo to lehké. Dneska se vše vyvíjí tím správným směrem. Jsem rád, že u toho mohu být. Pro tipy na nové akce mě kontaktujte na: krest@lascivni.cz
Krest
[supsystic-social-sharing id="1"]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *